Som deltager i et projekt er det en fordel, at du har en forståelse for de basale projektværktøjer, der kan få projektet i mål - effektivt og med succes.
Der er både fokus på IT værktøjerne, der sikrer den gode projektgennemførelse samt de omkringliggende elementer som kommunikation, samarbejde og mødestyring, der også er med til at sikre det gode projekt.
På kurset trænes du i projektmodeller, IT-værktøjet MS Project og analyser gennem gruppearbejde samt øvelser. Alt dette giver dig praktisk hands-on erfaring, når du skal deltage i et projekt på din arbejdsplads. Du lærer at forstå projektlederens analyse og beskrivelse af projektet, så du kan styrke projektets værdi ved at understøtte de relevante styringsværktøjer.
Du får desuden værktøjer til at udvikle samarbejdet i projektet i form af kommunikationsværktøjer, redskaber til udvikling af teamet og håndtering af konflikter.
På kurset lærer du bl.a. om:
Vibeke Fisker og Kasper Rohde Skeldahl giver i videoen et hurtigt overblik over indholdet på Projektstyring i praksis. Under dit underviserteam her på siden kan du læse mere om de to eksperter i projektstyring.
Uddannelsen er på 6 dage, indholdet af dagene uddybes yderligere her:
Dag 1-2: Projektværktøjer
Du lærer grundbegreberne indenfor projektstyring. Projektsproget, de værktøjer og modeller, der kan hjælpe med at planlægge, gennemføre, estimere og evaluere et projekt.
Dag 3-4: Projektstyring med IT
Du får et grundigt kendskab til MS Project og bred viden om centrale begreber. Du lærer effektivt at anvende programmet til dine projekter. Også når der sker ændringer i projektforløbet.
Dag 5-6: Projektteam, kommunikation og samarbejde
Du får indsigt i de betingelser, der skal være til stede for at et projektteam fungerer. Der arbejdes med Belbins teamroller, det højtydende team, kommunikation og konflikthåndtering.
Løbende gennem dagene vil der være cases, der giver mulighed for at arbejde konkret og praktisk med de lærte værktøjer, og modulerne bindes sammen af gennemgående opgaver, der fletter det lærte sammen.
Paw Hoff Jørgensen
Chefkonsulent hos IBC
Paw Hoff Jørgensen er en erfaren underviser med en baggrund inden for teknisk uddannelse og voksenundervisning. Han har en uddannelse som eksportingeniør fra DTU.
Med mange års undervisningserfaring for kunder som Mærsk og Ewii har Paw bidraget til kompetenceudvikling.
Paw har undervist på forskellige niveauer bla. inden for IT-værktøjer og projektledelse. Hans engagement strækker sig ud over traditionel undervisning, da han i øjeblikket bestrider rollen som afdelingsleder for SIMU Learning, en afdeling under IBC, der fokuserer på udvikling af it-undervisningsmateriale.
Vibeke Fisker
Chefkonsulent hos IBC
Vibeke har en mastergrad i ledelses- og organisationsudvikling fra Copenhagen Business School samt en mastergrad i læreprocesser - forandringsledelse og arbejdsmiljø fra Aalborg Universitet.
Hun har desuden en baggrund som leder i sundhedsvæsenet, hvilket har givet hende praktisk erfaring med arbejdsmiljø, kvalitetssikring, udvikling og projekter i en stor organisation.
Vibeke er IBC’s specialist i trivsel på arbejdspladsen, dvs. forandringsledelse, det relationelle område og lederens personlige udvikling. Hun har en dyb og opdateret teoretisk viden og den erfaring, som er en forudsætning for at koble teorier med ledelse i praksis. Endelig er hun en yderst vellidt underviser af deltagerne på hendes forløb.
Michael Bonefeld Bladt
Chefkonsulent hos IBC
Michael er uddannet skolelærer med linjefag i biologi og musik, og har derudover undervist i matematik og EDB/IT i både obligatoriske og frivillige hold.
Han har været ansvarlig for drift og vedligeholdelsen af IT-systemer i skolevæsenet, herunder brugeradministration, Uni-login og SkoleIntra.
Desuden har han etableret og driftet en del hjemmesider for private og offentlige institutioner, og tillige stået som webredaktør og billedansvarlig for et større site under de naturhistoriske museer i Danmark.
Michael har et indgående kendskab til hele Office-pakken, billedredigering, web, HTML og CSS.
I undervisningen og samværet med kursisterne lægger Michael vægt på en arbejdsom, men afslappet stemning (humoristisk storsind) og glædes ved fejl, der opstår, og den øgede læring/forståelse, dette ofte medfører.
Majbrit E. Andersen
Projektkoordinator, Nyform
Kender du fornemmelsen af, at opgaverne på dit arbejde er blevet nogle andre end dem, der står i din ansættelseskontrakt?
Den fornemmelse kender mange projektledere, for de har ofte haft en anden funktion i en virksomhed, men er blevet involveret i ét spændende projekt, som er gået godt og siden er blevet til flere. Den pågældende er blevet projektleder uden at være opmærksom på det og uden at have en uddannelse i projektledelse.
”Jeg har været indkøber i Nyform i otte år, men ville gerne prøve noget andet. Derfor tog jeg stadig flere projektopgaver, men jeg var autodidakt og havde ikke teorien og værktøjerne til at drive de projekter. Jeg ville derfor gerne have en projektlederuddannelse,” fortæller 33-årige Majbrit E. Andersen, der er projektkoordinator i sportsudstyrskæden Nyform.
Den uddannelse fandt hun i form af ”Projektstyring i praksis" på IBC Kurser.
”Jeg var vild med alt på kurset. Jeg fik masser af værktøjer, relationer og netværk med andre kursister. Vores arbejdspladser var ganske vist meget forskellige i størrelser og brancher, men vores udfordringer ligner hinanden. Det første kursus var megen teori, mens det andet handlede om mennesker og praksis. Den kombination gør, at teori omsættes til projekternes virkelighed,” mener Majbrit E. Andersen.
Hun har både fået konkrete værktøjer og personlige indsigter med fra kurserne.
”Vi diskuterede blandt andet den svære overgang, hvor en projektleder afgiver projektet til drift. Det kan være svært at give slip, men det er en betingelse, der ligger i projektets natur. Jeg skal lære at give slip på et projekt, fordi det er kommet så vidt, at det skal være en etableret del af virksomheden. Konkret har jeg lært meget om SWOT-analyser og planlægningsskemaer med milepæle, som jeg benytter i mit daglige arbejde,” fortæller Majbrit E. Andersen.
Kurset retter sig mod alle, der deltager i eller understøtter projektarbejde. Du deltager f.eks. i små eller større projekter, eller delprojekter i hverdagen. Måske har du en administrativ rolle, eller ansvar for IT styring i forbindelse med projektet. Du vil gerne have viden om, hvordan projektværktøjer kan understøtte gennemførelsen af vellykkede projekter.
Hvis du selv er projektleder eller skal være projektleder, så anbefaler vi, at du tager kurset Grundlæggende projektledelse.
Kurset henvender sig til dig som arbejder i eller ønsker at arbejde i den merkantile sektor.
Projektstyring i praksis strækker sig over 6 undervisningsdag(e), og udbydes i Kolding
Der er undervisning følgende dage fra kl. 8.15 - 15.40 i Kolding.
19. og 20. maj
2. og 3. juni
16. og 17. juni
Denne erhvervsrettede arbejdsmarkedsuddannelse er officielt anerkendt og delvist finansieret af Undervisningsministeriet. Har du en videregående uddannelse fra fx seminariet eller universitet skal du betale det fulde deltagergebyr: DKK 4062,- eksl. moms. Faglærte og ufaglærte kan få tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser, og der kan være mulighed for at søge tilskud til transport, kost og logi og tilskud for tabt løn.
Er du selvstændig, kan du også søge om refusion, såfremt du tilhører AMU’s målgruppe, dvs. du er faglært eller ufaglært. Læs mere om Voksen- og Efteruddannelsesgodtgørelse. Prisen med tilskud er fra DKK 1248,- momsfrit. Vi tager forbehold for prisændringer som følge af ministerielle tiltag.
Følgende AMU-fag indgår i kurset:
45987 | Projektudvikling og gennemførelse | |
40343 | Projektstyring med IT-værktøj | |
45988 | Projektorienteret arbejde | |
Samlet pris for deltagere i AMU-målgruppen inkl. lån af bøger, materialer og pc |
1248 |
Vi tager forbehold for prisændringer som følge af ministerielle tiltag.