Adfærdsdesign og nudging

Nudging kan få mennesker til at vælge sunde og bæredygtige løsninger eller øge trivsel blandt dine medarbejdere. Du kan også bruge adfærdsdesign til at optimere brugervenligheden på din webside.
Tilbage til kurset

På uddannelsen lærer du om

Nudging har vist sig at være effektivt, derfor tager flere organisationer nudging i brug, når de skal ændre adfærd. Nudging bliver i dag anvendt til trivsel på arbejdspladsen, bæredygtighedstiltag, sundere livsstil og digital kommunikation på både web og sociale medier.

Du kan bruge nudging til at hjælpe mennesker til at vælge løsninger, der er sunde og bæredygtige. Du kan også bruge nudging til at øge trivsel på din arbejdsplads. Adfærdsdesign kan handle om at gøre tingene nemmere og mere intuitivt. Det kan f.eks. være, at du skal optimere brugervenligheden på din webside, eller øge interaktionen på sociale medier.

Nudging og adfærdsdesign handler om at bruge psykologernes viden om, hvordan mennesker træffer beslutninger. Denne viden kan bruges til at designe kommunikation og oplevelser, så der opnås en ønskelig adfærd.

Når vi mennesker skal træffe hurtige beslutninger, sparer vi ofte på hjernekraften ved at bruge nogle tommelfingerregler. Det kan betyde, at vi opfører os irrationelt, og den irrationalitet kan du lære at forudsige og bruge konstruktivt. Du kan altså bruge adfærdsdesign og nudging i din virksomhed - både over for dine kolleger og dine kunder. 

Kurset Adfærdsdesign og nudging er baseret på teori fra forskere som Daniel Kahneman, Richard Thaler og Dan Ariely. På kurset får du omsat den akademiske teori til konkret praktisk metode, så du hurtigt kan komme i gang med adfærdsdesign. Der tages udgangspunkt i cases fra det virkelige liv, hvor du får inspiration til at arbejde med adfærdsdesign i din virksomhed.

Undervisningsformen er en afveksling mellem oplæg, diskussion og øvelser. Du får træning i processer, metode og praktiske overvejelser forbundet med nudging og adfærdsdesign. På den måde får du mulighed for at skabe en kobling mellem de teoretiske værktøjer og virkeligheden i din virksomhed.

 

På denne uddannelse fokuseres der primært på adfærdsdesign i praksis, du får konkrete teknikker, værktøjer og metoder, du kan bruge i hverdagen.

Du lærer blandt andet om:

  • Adfærdsøkonomi, nudging og adfærdsdesign
  • Fejlslutninger og irrationelle beslutninger, som vi mennesker typisk tager
  • En metode til design af adfærdsdesign i praksis
  • De grundlæggende principper for adfærdsdesign
  • Kreative løsninger designet til det irrationelle menneske
  • Test og mål på resultater af dit adfærdsdesign

Hvad enten du er leder, HR-medarbejder eller web-designer, så vil du på denne uddannelse få konkrete tips og tricks, du kan bruge i hverdagen.

Du lærer f.eks., at adfærdsdesign og nudging kan skabe trivsel på arbejdspladsen. Vi mennesker er nemlig ikke altid så rationelle, når vi træffer beslutninger. Det kan du bruge i trivselsarbejdet, hvis du forstår at tale til de skjulte psykologiske mekanismer hos dine kolleger.

Du lærer både at nudge dig selv og dine kolleger til at få sundere vaner, mere arbejdsglæde og trivsel. Og du lærer både om tekster til websiden eller design af din butik, der kan øge salget. Du lærer desuden om menneskers måde at bearbejde information på, og hvordan du kan optimere kommunikationen.

Få et hurtigt overblik over forløbet

Mød underviseren Jens Balle - forfatter, finansmand og foredragsholder. Han giver dig her et hurtigt overblik over indholdet på Adfærdsdesign og nudging uddannelsen

 

Dit og virksomhedens udbytte

Med dette kursus i adfærdsdesign og nudging får du og din virksomhed en enkel og praktisk metode til at arbejde med adfærdsdesign.

Du lærer at definere den ønskede adfærd og at analysere barriererne for at efterleve adfærden. Derudover lærer du, hvordan du gør den ønskede adfærd attraktiv, og hvordan du til sidst kan teste, om dit adfærdsdesign virker i praksis.

Underviseren Jens Balle

Forfatter, finansmand og foredragsholder

Siden 2006 har Jens blogget og holdt foredrag om adfærdsøkonomi under overskriften "Hulemænd i habitter". En overskrift, der også er titlen på hans bog om adfærdsøkonomi, som netop er udkommet i en ny udgave.

Jens har mere end 30 års erfaring med kommunikation om de finansielle markeder og produkter. Kommunikation, der har ført til succesfuld lancering af en række finansielle produkter og branding af udbyderne.

Det var netop arbejdet med kunderne i den finansielle verden, der vakte Jens' interesse for adfærdsøkonomi. For hvorfor agerer kunder så irrationelt og træffer dårlige beslutninger, når markederne laver udsving?

Jagten efter svaret på det spørgsmål førte til Jens’ store interesse for adfærdsøkonomi. For mens økonomer tager udgangspunkt i, at vi mennesker foretager rationelle beslutninger, ved psykologer godt, at vi blot er irrationelle mennesker. Og i spændingsfeltet mellem økonomer og psykologer finder man adfærdsøkonomien og teorierne bag adfærdsdesign og nudging.

nudging jens balle 400x550

Jens Balle - forfatter, finansmand og foredragsholder

"Hulemænd i habitter giver et godt indblik i vores irrationnelle adfærd, og den er let at læse i en travl hverdag."

Martin Thorborg

Serieiværksætter

Hulemænd i habitter giver et godt indblik i vores irrationnelle adfærd, og den er let at læse i en travl hverdag. 

Du får bogen "Hulemænd i habitter"

På Adfærdsdesign og nudging får du bogen "Hulemænd i habitter", der er skrevet af underviseren Jens Balle.

Bogen giver dig indsigt i, hvordan vi som mennesker træffer beslutninger, da vi tit er dårlige til at tage beslutninger, fordi vi lader os påvirke på vej mod beslutningen. Ofte helt uden at vi ved det. Med denne bog får du indblik i de fejl, vi ofte begår, ligesom du får input til, hvordan du kan undgå dem.

nudge kursus jens balle

Målgruppe

Adfærdsdesign og nudging er for alle, der arbejder med mennesker. De tidligere deltagere har arbejdet indenfor HR, militæret, marketing, salg, web-design, bæredygtighed og sundhed.

De psykologiske grundprincipper og værktøjer til nudging er de samme, uanset i hvilken rolle du skal arbejde med adfærdsdesign. 

Du kan f.eks. sidde i HR-afdelingen med ansvar for trivsel og sundhed på din arbejdsplads, men du kan også sidde i en marketingafdeling eller stå i spidsen for salget. 

Uddannelsen er grundlæggende, og der stilles ikke krav til en forudgående uddannelse.



Pris

DKK 9895,- ekskl. moms

Praktisk info

Adfærdsdesign og nudging strækker sig over 6 undervisningsdag(e), og udbydes i Kolding

Adfærdsdesign og nudging, Kolding - 25/09/2024

Der er undervisning følgende dage kl. 9.00 - 15.00:

Modul 1: 25. - 26. september 2024
Modul 2: 23. - 24. oktober 2024
Modul 3: 20. - 21. november 2024

Adfærdsdesign og nudging, Kolding - 04/03/2025

Der er undervisning følgende dage kl. 9.00 - 15.00:

Modul 1: 4. - 5. marts 2025
Modul 2: 8. - 9. april 2025
Modul 3: 6. - 7. maj 2025

Adfærdsdesign og nudging, Kolding - 23/09/2025

Der er undervisning følgende dage kl. 9.00 - 15.00:

Modul 1: 23. - 24. september 2025
Modul 2: 21. - 22. oktober 2025
Modul 3: 18. - 19. november 2025

Virkomhedskurser

Prøver

Uddannelse skal være en oplevelse

I Kolding kan du opleve IBC Innovationsfabrikkens prisbelønnede arkitektur. Hele bygningen er i træ, og rammerne på denne fabrik er lys, kunst, plantevægge og rislende vand.

Adfærdsdesign og nudging strækker sig over 6 undervisningsdag(e), og udbydes i Kolding

Adfærdsdesign og nudging, Kolding - 25/09/2024

Der er undervisning følgende dage kl. 9.00 - 15.00:

Modul 1: 25. - 26. september 2024
Modul 2: 23. - 24. oktober 2024
Modul 3: 20. - 21. november 2024

Adfærdsdesign og nudging, Kolding - 04/03/2025

Der er undervisning følgende dage kl. 9.00 - 15.00:

Modul 1: 4. - 5. marts 2025
Modul 2: 8. - 9. april 2025
Modul 3: 6. - 7. maj 2025

Adfærdsdesign og nudging, Kolding - 23/09/2025

Der er undervisning følgende dage kl. 9.00 - 15.00:

Modul 1: 23. - 24. september 2025
Modul 2: 21. - 22. oktober 2025
Modul 3: 18. - 19. november 2025

Tilmeld dig nyhedsbrev - få gratis mini e-bøger, tips og tricks og invitationer til gratis morgenseminarer.