Nudging har vist sig at være effektivt, derfor tager flere organisationer nudging i brug, når de skal ændre adfærd. Nudging bliver i dag anvendt til trivsel på arbejdspladsen, bæredygtighedstiltag, sundere livsstil og digital kommunikation på både web og sociale medier.
Du kan bruge nudging til at hjælpe mennesker til at vælge løsninger, der er sunde og bæredygtige. Du kan også bruge nudging til at øge trivsel på din arbejdsplads. Adfærdsdesign kan handle om at gøre tingene nemmere og mere intuitivt. Det kan f.eks. være, at du skal optimere brugervenligheden på din webside, eller øge interaktionen på sociale medier.
Nudging og adfærdsdesign handler om at bruge psykologernes viden om, hvordan mennesker træffer beslutninger. Denne viden kan bruges til at designe kommunikation og oplevelser, så der opnås en ønskelig adfærd.
Når vi mennesker skal træffe hurtige beslutninger, sparer vi ofte på hjernekraften ved at bruge nogle tommelfingerregler. Det kan betyde, at vi opfører os irrationelt, og den irrationalitet kan du lære at forudsige og bruge konstruktivt. Du kan altså bruge adfærdsdesign og nudging i din virksomhed - både over for dine kolleger og dine kunder.
Kurset Adfærdsdesign og nudging er baseret på teori fra forskere som Daniel Kahneman, Richard Thaler og Dan Ariely. På kurset får du omsat den akademiske teori til konkret praktisk metode, så du hurtigt kan komme i gang med adfærdsdesign. Der tages udgangspunkt i cases fra det virkelige liv, hvor du får inspiration til at arbejde med adfærdsdesign i din virksomhed.
Undervisningsformen er en afveksling mellem oplæg, diskussion og øvelser. Du får træning i processer, metode og praktiske overvejelser forbundet med nudging og adfærdsdesign. På den måde får du mulighed for at skabe en kobling mellem de teoretiske værktøjer og virkeligheden i din virksomhed.
På denne uddannelse fokuseres der primært på adfærdsdesign i praksis, du får konkrete teknikker, værktøjer og metoder, du kan bruge i hverdagen.
Du lærer blandt andet om:
Hvad enten du er leder, HR-medarbejder eller web-designer, så vil du på denne uddannelse få konkrete tips og tricks, du kan bruge i hverdagen.
Du lærer f.eks., at adfærdsdesign og nudging kan skabe trivsel på arbejdspladsen. Vi mennesker er nemlig ikke altid så rationelle, når vi træffer beslutninger. Det kan du bruge i trivselsarbejdet, hvis du forstår at tale til de skjulte psykologiske mekanismer hos dine kolleger.
Du lærer både at nudge dig selv og dine kolleger til at få sundere vaner, mere arbejdsglæde og trivsel. Og du lærer både om tekster til websiden eller design af din butik, der kan øge salget. Du lærer desuden om menneskers måde at bearbejde information på, og hvordan du kan optimere kommunikationen.
Med dette kursus i adfærdsdesign og nudging får du og din virksomhed en enkel og praktisk metode til at arbejde med adfærdsdesign.
Du lærer at definere den ønskede adfærd og at analysere barriererne for at efterleve adfærden. Derudover lærer du, hvordan du gør den ønskede adfærd attraktiv, og hvordan du til sidst kan teste, om dit adfærdsdesign virker i praksis.
Ph.D. ekspert i adfærdsdesign og praktisk anvendelse af nudging
Jacob Schjødt har en sjælden kombination af akademisk tyngde og praktisk erfaring, som gør ham til en unik formidler af både teori og konkrete redskaber.
Jacobs fascination af adfærd startede som gadesælger, hvor han lærte kunsten at vende “nej tak” til “jo, selvfølgelig!” ved at afprøve forskningsbaserede teknikker på tusindvis af skeptiske forbipasserende.
Før han kastede sig over forskningen, hjalp Jacob danske og internationale virksomheder med at optimere kunderejser, blandt andet som Product Owner hos YouSee og Knowledge Lead hos Pepperminds Nordic. Her har han udviklet strategier, der har løftet alt fra konverteringsrater og kundeloyalitet.
Han er Ph.D. ved Copenhagen Business School, hvor han analyserer og modellerer kunderejser for at forstå, hvorfor vi mennesker bliver loyale kunder eller hvordan vi øger indsamlingen til velgørende organisationer. Hans arbejde har allerede gjort en forskel i både erhvervslivet og forskningen.
I dag er han en underviser, der både inspirerer og udfordrer. Han gør komplekse teorier forståelige, og hans workshops er fyldt med hands-on værktøjer og aha-oplevelser. Med Jacob som underviser på IBC får du forskningsbaserede indsigter og konkrete redskaber, der kan hjælpe dig med at skabe adfærdsændringer.
Jacob Schjødt ekspert i adfærdsdesign og nudging
Martin Hansen
En veloplagt underviser, der formåede at overføre teorien til vores praksis på en klar og anvendelig måde. Rammerne for kurset var ideelle, og kombinationen af de effektive værktøjer, den uformelle underviserstil og et lille hold med engagerede medkursister skabte et inspirerende og lærerigt miljø. Alt i alt en virkelig givende oplevelse.
På kurset i adfærdsdesign og nudging får du bogen Jytte fra marketing er desværre gået for i dag – Sådan bruger du adfærdsdesign til at skabe forandringer i den virkelige verden af Morten Münster, en af Danmarks førende adfærdsforskere.
Jytte fra marketing er desværre gået for i dag er, på trods af titlen, ikke en bog om marketing. Det er en bog, hvor Morten Münster omsætter 40 års forskning i nudging og menneskers adfærd til en lettilgængelig metode i fire trin – så du kan bruge adfærdsdesign til at skabe forandringer.
Adfærdsdesign og nudging er for alle, der arbejder med mennesker. De tidligere deltagere har arbejdet indenfor HR, militæret, marketing, salg, web-design, bæredygtighed og sundhed.
De psykologiske grundprincipper og værktøjer til nudging er de samme, uanset i hvilken rolle du skal arbejde med adfærdsdesign.
Du kan f.eks. sidde i HR-afdelingen med ansvar for trivsel og sundhed på din arbejdsplads, men du kan også sidde i en marketingafdeling eller stå i spidsen for salget.
Uddannelsen er grundlæggende, og der stilles ikke krav til en forudgående uddannelse.
DKK 9895,- ekskl. moms
Adfærdsdesign og nudging strækker sig over 6 undervisningsdag(e), og udbydes i Kolding
Der er undervisning følgende dage kl. 9.00 - 15.00:
Modul 1: 4. - 5. marts 2025
Modul 2: 8. - 9. april 2025
Modul 3: 13. - 14. maj 2025
Der er undervisning følgende dage kl. 9.00 - 15.00:
Modul 1: 23. - 24. september 2025
Modul 2: 21. - 22. oktober 2025
Modul 3: 18. - 19. november 2025