Social Media Manager er uddannelsen, hvor du bliver undervist af eksperter i sociale medier, som til dagligt er ude og løse opgaver for deres kunder. De har den praktiske erfaring, som gør, at de kan lære dig alt lige fra at lave en social medie strategi og til lave Facebook-annoncer eller filme en video med din iPad. På denne uddannelse får du ikke blot teorier og kommunikationsmodeller, men du arbejder derimod med sociale medier i praksis. Du bliver dygtig til at anvende de sociale medier ved at bruge værktøjerne.
Du lærer at kommunikere til den rette målgruppe og vælge den rigtige platform til din målgruppe - ligesom du får forståelse for at arbejde med din vinkel og dit brand.
Modulerne på forløbet Social Media Manaager:
Se uddannelsesplan for Social Media Manager. Der bliver løbende justeret på både underviserteam og indhold på uddannelsen, sådan at du altid får den mest relevante viden. Derfor er dette ikke den endelig uddannelsesplan, der kan være ændringer i både rækkefølge og indhold.
Lise Halskov giver i videoen et hurtig overblik over indhold på Social Media Manager uddannelsen. Under dit underviserteam her på siden kan du læse mere om de andre eksperter på forløbet, og du kan se film, hvor de fortæller om deres undervisning.
På Social Media Manager giver dig en bred indgang til marketing med sociale medier, du får du overblik over strategien på de sociale platforme. Det vil sige, at du kommer rundt om alle de væsentlige emner indenfor sociale medier. Samtidig kan du begynde at løse flere social media opgaver in-house uden at gå på kompromis med kvaliteten.
Du får kompetencerne til at kommunikere præcis dén historie du ønsker at fortælle i de sociale medier. Her kommer du ind og vurderer, hvilke sociale netværk, communities, blogs, medieplatforme mm., der skal være en naturlig del af virksomhedens kommunikation, image og brand. Du lærer at lave indhold, den gode tekst eller video’en til Facebook opdateringen, og du får tips og tricks til hvordan din virksomhed gør brug af Linkedin og Tiktok. I forhold til hvad der er lovgivning om copyright og sociale medier, så lærer du at undgå faldgrupperne.
Du får kendskab konkrette social medie værktøjer, som f.eks. Facebook Ads manager (Power editor), der bruges til Facebook-annoncering. Du får praktisk erfaring med online annoncering på Facebook og Instagram. Efter kurset er du klar til at samarbejde med et performance marketing bureau om annoncering på Facebook og Instagram.
Kommunikation på sociale medier kræver en bred viden og forståelse for forskellige discipliner. På Social Media Manager får du en grundlæggende forståelse for alle discipliner og hele kunderejsen. Det vil sige, at du får overblik over essentielle sociale medier, og du lærer, hvordan de sociale medier adskiller sig fra hinanden. Succeskriteriet for denne uddannelse er, at når du forlader uddannelsen, så er du klar til at dykke dybere ned i de emner, der er mest relevante for dig. Det vil sige, at du kan begynde på specialisering indenfor udvalgte marketing emner.
IBC har fire grundlæggende marketing uddannelser: Digital Marketing Manager, Social Media Manager, Grafisk Design Basis og WordPress. De fire uddannelser giver dig et solidt grundlag, som du kan bygge ovenpå med kurser, der giver mulighed for specialisering indenfor f.eks.- SEO, Mailchimp, Facebook ads, Google ads, copywriting, nudging, mobilvideo etc.
Eksperter fra erhvervslivet deler ud af den nyeste viden og kundecases fra deres egne kunder. Underviserteamet består af professionelle indenfor hver deres fagområde, og der bliver løbende justeret på både underviserteam og indhold på uddannelsen, sådan at du altid får den mest relevante viden.
Lise Halskov
Ekspert i marketingstrategi
Lise Halskov har stor erfaring inden for markedsføring og reklame, hvor hun har arbejdet med store brands som VELUX, Oticon, Statoil, Procter & Gamble og Kellogg's. Lise Halskov rådgiver desuden små og mellemstore virksomheder, hvor hendes speciale er rådgivning om at planlægge og eksekvere kampagner, der giver synlighed og tiltrækker kunder. Med sin mangeårige erfaring som projektleder indenfor marketing kan Lise krydre sin undervisning med tips til overblik og planlægning.
Måske kender du Lise Halsvkov fra online virksomheden Online Haj, der er en populær medlemsklub, en ugentlig podcast og webinarer, der fokuserer på virksomhedens online synlighed og effektivitet i marketing.
Louise Conradsen
Head of Social Media & Content hos ASENTO
Louise har de seneste 6 år arbejdet med at vækste både danske og internationale virksomheder på blandt andet Facebook, Instagram, TikTok og Pinterest. Så hun har fingeren på pulsen i forhold til annoncering på sociale medier, samt hvilken type indhold, der skaber resultater på bundlinjen.
Til daglig har hun ansvaret for ASENTOs Social Media afdeling - dennes strategi, performance og udvikling. Derudover har hun undervist flere virksomheder i, hvordan man får mest muligt ud af sine annoncekroner på forskellige sociale medier - særligt Facebook og Instagram.
Louise har en cand. mag. i International Virksomhedskommunikation, og hun har primær erhvervsbaggrund inden for marketing og kommunikation - her har hun haft berøring med alt ligefra politik og restaurationer til boligindretning og fashion.
Maria-Louise Frydenlund Pedersen
Erhvervsjurist, underviser i markedsføringsret
Maria-Louise arbejder som juridisk assistent hos Focus Advokater P/S, og har i flere år arbejdet med markedsføringsret og GDPR. Maria-Louise rådgiver mange små og mellemstore virksomheder med selvsamme retsområder.
Det er vigtigt for Maria-Louise at gøre jura forståeligt og anvendeligt for de personer hun rådgiver og underviser.
Gert Laursen
Grafiker og Adobe ekspert
Gert Laursen er forfatter af flere lærebøger om grafisk produktion, der bruges på flere uddannelser i Danmark.
Gert er indehaver af Advice360, og har arbejdet i den grafiske branche i en lang årrække. Som selvstændig arbejder Gert med produktion af hjemmesider, kataloger og bøger.
Gert er udvikler af scripts til brug i Adobe InDesign og Photoshop. Det er specielt optimering, forenkling og automatiseringen af produktionen, som er hans fokus.
Jens Balle
Førende ekspert i adfærdsdesign og forfatter til "Hulemænd i habitter".
Nudgingekspert Jens Balle har siden 2006 holdt foredrag om nudging og adfærdsdesign under overskriften "Hulemænd i habitter". En overskrift, der også er titlen på hans bog om adfærdsdesign. Jens har mere end 30 års erfaring med kommunikation og succesfuld branding. Derudover underviser han på IBC i adfærdsdesign og nudging på Social Media Manager, Digital Marketing Manager og på uddannelsen Adfærdsdesign og nudging. På Digital Marketing Manager underviser Jens i psykologien i konvertereingsoptimering og usability, og på Social Media Manager underviser Jens i psykologiske tips og tricks, der gør dine opslag på sociale medier umulige at ignorere og lette at forstå.
Tonny Mikkelsen
LinkedIn specialist i Social Selling, LinkedIn Page, Employee Advocacy, LinkedIn Recruiter & search
Tonny har siden 2011 arbejdet med LinkedIn, blandt andet som ansvarlig for Ikast-Brande Kommune og Skanderborg Kommunes tilstedeværelse på LinkedIn. Derudover har han arbejdet i et konsulenthus, hvor han rådgav virksomheder i at opnå større udbytte med LinkedIn.
I dag har Tonny sin egen virksomhed, hvor han lærer sine kunder, hvordan de kan gøre LinkedIn til en profitabel investering af deres tid. Tonny har rådgivet over 200 virksomheder i at opnå større udbytte med LinkedIn og uddannet mere end 200 medarbejdere i at være virksomhedsambassadører (Employee Advocacy), heriblandt Sydbank og Region Syddanmark.
Kristian Regel
Indehaver af filmproduktionsselskab og underviser i video
Kristian Regel er uddannet film- og tv-produktionstekniker og producerer videoer til sociale medier, biografreklamer samt tv-programmer. Derudover rådgiver og underviser Kristian små og mellemstore virksomheder i videoproduktion, og han hjælper virksomheder i hverdagen, så de in-house kan klare videoopgaver selv. Kristian har løst en lang række kundeopgaver for bl.a. Coca Cola, Arla og Fleggaard. Inden for musikbranchen har Kristian produceret for kunstnere som eksempelvis Kim Larsen og Gulddrengen.
Heidi Dahl Neumann
Indehaver af Happy Horse rideudstyr
Heidi Dahl Neumann er rigtig glad for at være på kurser på IBC.
”Hvis jeg kunne, var jeg på IBC hele tiden. Jeg har taget kurser i år og sidste år, som har gjort mig helt afhængig at være der i de fede rammer og få masser af viden og træning,” siger Heidi Dahl Neumann fra Skærbæk mellem Fredericia og Kolding.
For fire år siden blev hun spurgt, om hun ville overtage webshoppen på www.happy-horse.dk fra den lokale rideklub i Taulov.
”I nogle år havde jeg andre aktiviteter, så Happy Horse var ved siden af, men da jeg afviklede dem og ville rette fokus på webshoppen, måtte jeg erkende, at jeg manglede den nødvendige viden om blandt andet sociale medier og marketing online. Jeg havde ikke en gang et PC-kørekort. Jeg skulle på kurser for at få den nødvendige viden,” fortæller hun.
De kurser fandt hun i form af ”Web Marketing Manager” og ”Social Media Manager” på IBC Kurser, lige som hun har taget kurser i grafisk design på IBC.
”Da jeg havde taget de kurser, kunne jeg løse de opgaver selv i stedet. Viden om markedsføring på web og især sociale medier er altafgørende for en virksomhed som min, hvor kunderne er unge piger, der har heste. Dem møder jeg på Facebook. I dag har jeg flere kunder fra København end Skærbæk og Taulov i webshoppen og i den fysiske butik her i Skærbæk – fordi de kender butikken fra nettet,” fortæller Heidi Dahl Neumann.
Som før nævnt, ville hun gerne sidde meget mere på skolebænken, hvis IBC Kurser havde sådan nogle i traditionel forstand. IBC træner sine kursister og giver dem konkrete værktøjer snarere end lutter teori uden praksis.
”Mine input på kurserne fra IBC Kurser har givet mig viden, som gør min virksomhed stærkere og dermed giver en bedre bundlinje. Med input mener jeg naturligvis fra undervisningen, men også fra de andre kursisterne over frokosten eller fra de meget specielle rammer, der begynder med musikken og lyskunsten i indgangen og fortsætter med mange overraskende detaljer og vinkler. Et så innovativt miljø appellerer til at tage for sig af viden og blive klogere,” fortæller Heidi Dahl Neumann.
Hun har allerede sat de næste krydser i kursuskataloget:
”Næste gang bliver det kurser i coaching og personlig udvikling – fra IBC Kurser,” siger hun.
Deltagerne får den trykte bog; Facebook Annoncering, som er skrevet af Halfdan Timm. Bogen har en værdi af 895,- kr., og er inkluderet i deltagergebyret.
Med bogen har du et opslagsværk, som du kan bruge når du kommer hjem fra kurset, og skal have al din nye viden omsat til praktisk brug i din virksomhed.
Uddannelsen er for dig, der skal arbejde professionelt med sociale medier som kommunikationskanal i din virksomhed, og som gerne vil have en dybere indsigt i præmisserne for at arbejde strategisk og praktisk med de forskellige medieplatforme. Du kan have teoretisk viden fra en akademisk uddannelse og have brug for at få den praktiske erfaring med de konkrette digitale værktøjer.
Hvis du også arbejder med web marketing, så kan du med fordel tage IBC's grunduddannelse i online markedsføring Digital Marketing Manager.
Social Media Manager strækker sig over 10 undervisningsdag(e), og udbydes i Kolding
Der er undervisning følgende dage fra kl. 9.00 - 16.25:
Modul 1: 27.-28. marts
Modul 2: 17.-18. april
Modul 3: 8.-9. maj
Modul 4: 30.-31. maj
Modul 5: 19.-20. juni
Der er undervisning følgende dage fra kl. 9.00 - 16.25:
Modul 1: 14.-15. august
Modul 2: 4.- 5. september
Modul 3: 25.- 26. september
Modul 4: 23.- 24. oktober
Modul 5: 13.- 14. november
Der er undervisning følgende dage fra kl. 9.00 - 16.25:
Modul 1: 18.-19. september
Modul 2: 9.- 10. oktober
Modul 3: 30.- 31. oktober
Modul 4: 20.- 21. november
Modul 5: 11.- 12. december
Der er undervisning følgende dage fra kl. 9.00 - 16.25:
Modul 1: 15.-16. januar
Modul 2: 5.- 6. februar
Modul 3: 26.- 27. februar
Modul 4: 18.- 19. marts
Modul 5: 15.- 16. april
Der er undervisning følgende dage fra kl. 9.00 - 16.25:
Modul 1: 8.-9. april
Modul 2: 29.- 30. april
Modul 3: 13.- 14. maj
Modul 4: 27.- 28. maj
Modul 5: 17.- 18. juni
Der er undervisning følgende dage fra kl. 9.00 - 16.25:
Modul 1: 19.- 20. august
Modul 2: 9.- 10. september
Modul 3: 30. september- 1. oktober
Modul 4: 21.- 22. oktober
Modul 5: 11.- 12. november
Der er undervisning følgende dage fra kl. 9.00 - 16.25:
Modul 1: 16.- 17. september
Modul 2: 7.- 8. oktober
Modul 3: 4.- 5. november
Modul 4: 25.- 26. november
Modul 5: 16.- 17. december
Denne erhvervsrettede arbejdsmarkedsuddannelse er officielt anerkendt og delvist finansieret af Undervisningsministeriet. Har du en videregående uddannelse fra fx seminariet eller universitet skal du betale det fulde deltagergebyr: DKK 5925,- eksl. moms. Faglærte og ufaglærte kan få tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser, og der kan være mulighed for at søge tilskud til transport, kost og logi og tilskud for tabt løn.
Er du selvstændig, kan du også søge om refusion, såfremt du tilhører AMU’s målgruppe, dvs. du er faglært eller ufaglært. Læs mere om Voksen- og Efteruddannelsesgodtgørelse. Prisen med tilskud er fra DKK 1600,- momsfrit.
Følgende AMU-fag indgår i kurset:
40995 | Nye kunder via viral markedsføring | DKK 256 |
49556 | Anvendelse af sociale medier i virksomheden | DKK 384 |
49321 | Dialogbaseret markedsføring | DKK 576 |
48754 | Grundlæggende videooptagelse og redigering | DKK 384 |
Samlet pris for deltagere i AMU-målgruppen inkl. lån af bøger, materialer og pc |
DKK 1.600 |
Vi tager forbehold for prisændringer som følge af ministerielle tiltag.